Stiu in ce an se va pensiona Anna Wintour

 

Partea cea mai frumoasa a meseriei pe care cu onor o fac de atatia ani tine si de faptul ca niciodata nu am stiut exact ce se va intampla maine, in ciuda birourilor de tendinte, a vizionarilor si a altor specialisti platiti regeste ca sa ne arate incotro se indreapta moda si, in speta, societatea. Este zona gri a modei, in care fiecare este binevenit sa isi dea cu parerea, sa isi construiasca teorii sau sa rezolve ecuatii vestimentare. Necunoscutul are farmecul lui atat de special si vine la pachet nu doar cu surprize (placute sau nu), ci si cu emotii, idei si solutii total neasteptate. In fata lui nu putem decat sa bricolam niste posibile povesti pe care, doar daca vom ajunge sa le traim, vom putea spune/confirma ca au avut si valoare.
Atunci cand te arunci in predictii, dar pe termen scurt, este mai usor sa nimeresti ceva cat de cat apropiat de ceea ce se va intampla. Sansele de a ghici sunt destul de mari. In schimb, atunci cand incerci sa mergi mai departe de 10 ani, deja exactitatea predictiei este la fel de valabila ca cea a Mamei Omida in fata unei cliente inselate in dragoste.
 
Viitorul suna bine
 
Anii care urmeaza vor trebui sa regleze urgent o nemultumire a unei industrii putin depasite de dezvoltarea tehnologiei si de felul in care astazi consumam si transmitem informatia. In mod sigur va trebui sa ne punem niste intrebari serioase despre felul in care este construit astazi sistemul modei si felul in care se prezinta moda. Vorbim de acea “oboseala” a oamenilor in fata acestui subiect, din cauza expunerii exacerbate la imaginile colectiilor prezentate la Paris, Milano sau aiurea.  De fapt, ce se intampla? Moda se prezinta astazi cu 6 luni in avans pentru a ajuta brandurile sa-si ordoneze comenzile primite de la buyeri, sa-si puna cap la cap planurile de business si promovare etc. Dar, pana cand colectiile ajung pe rafturi, cumparatorul este deja obosit de produsul X cata vreme l-a vazut rulat la infinit pe Facebook, Instagram, bloguri, reviste etc. Si, in mod firesc, va cere ceva nou de la bietul designer.  In plus, pana brandul X este comercializat,alte  branduri, gen Zara, cu un sistem de productie impecabil pus la punct, vor duplica (sau se vor inspira) din acea colectie, umpland la randul lor mapamondul si dulapurile fashionistelor cu ceva ce in mod firesc nu ar fi trebuit sa fie in acel moment comercializat. In fata dezastrului, tot mai multi designeri, nume mai sonore sau nu, au decis ca logic ar fi ca colectiile sa se prezinte in sezon; in februarie, colectiile de primavara-vara si cele de toamna-iarna in septembrie. Daca italienii si americanii, oameni pragmatici, deja cred ca aceasta este singura solutie si deja au inceput sa isi ordoneze businessurile in functie de aceasta noua paradigma, francezii, mai artisti si excentrici, cred ca toata aceasta discutie este absolut inutila. Dar, in mod sigur, viitorul sistemului modei, si nu unul foarte indepartat, il va calchia pe cel al unui supermarchet: astazi avem mazare proaspata. De dimineata ai vazut reclama, la amiaza gasesti produsul, iar seara ai mancarea deja gatita, pe masa.  Aceasta modificare radicala va duce automat si la alte transformari, inclusiv al meseriei pe care o fac.  Saptamana Modei este pentru noi, cei care lucram in moda, ceea ce “Teleenciclopedia” ar fi pentru altii: sursa noastra principala de  informatie. Invesmantati in negru, misteriosi si importanti, ne asezam pe locurile noastre pentru a asista la 12 minute de nebunie, rezultatul muncii de 6 luni al unor oameni care trebuie sa iti vanda de doua ori pe an ceva nou, surprinzator. Ca unii reusesc si altii nu, deja este o cu totul alta poveste. Treaba ta este sa VEZI, sa SELECTEZI si sa SPUI mai departe. Te transformi in purtatorul de cuvant al altcuiva, propovaduind lucrurile care tu crezi ca merita. Rolul tau in sistem abia acum devine cu adevarat important: tu esti cel care va influenta deciziile vestimentare ale altor cateva sute de mii de oameni.
Daca la inceputurile modei moderne, singurele unelte de care dispunea un Fashion Editor erau  pixul si caietul de notite (si acestea confiscate in perioada de glorie a modei, cand frica de plagiatori a atins Everestul couture-ului), astazi ai la indemana telefonul, tableta sau phabletul si esti chiar incurajat sa transmiti cat mai mult, in timp real. Munca ta a devenit INSTANT si putini dintre folowersii tai mai asteapta editiile de toamna sau primavara ale revistelor, unde se presupune ca ar trebui sa faci o trecere in revista a sezonului care va veni. Vrem acum, vrem imediat. Iar moda a inteles perfect acest lucru si ne-a servit-o inapoi sub o forma total neasteptata.  
Cata vreme te afli deja in primul rand si alimentezi conturile tale de media cu informatie cat se poate de proaspata, era cumva si firesc sa se mai intample ceva: o revolutie pe care o putem numi linistiti BOUTIQUE  INSTANT. Nu doar vedem ceva nou defiland in fata noastra, ci cu ajutorul unui program oferit cu generozitate de catre brandul la a carui prezentare asistam, in clipa in care ne indreptam aparatul catre o tinuta, pe ecran ne apar si alte detalii tehnice gen croi, variante de material, marimi disponibile. Posibil si povestea din spatele hainelor. Este o  avalansa de informatii pe care nu trebuie sa te mai chinui sa le aduni, cata vreme ele iti sunt oferite in timp real. Te transformi astfel intr-un adevarat boutique online, aratand si followersilor tai exact care sunt lucrurile pentru care ai ales sa promovezi tinuta respectiva. La randul lor si acestia vor putea comanda INSTANT haina dorita, in materialul, marimea si culoarea preferata. In termeni plastici, prezentarea incepe din culise, dar nu se mai termina in capatul podiumului, ci direct la tine in garderoba.
 
Acesta este deja prezentul iar viitorul, in mod firesc, va rafina tot acest procedeu. Putem vorbi deja linistiti de un Shazam pentru haine, un program care iti permite sa identifici tinuta purtata de o persoana pe care o fotografiezi pe strada, de exemplu. Vei putea naviga prin marfa oricarui magazin, ajutat fiind de un vanzator virtual, “gazduit” tot in telefonul tau, care iti va  indica toate variantele disponibile, dar neexpuse la vanzare. Speculand si mai mult pe aceasta idee, putem spune ca vom ajunge la acel moment in care prezentarile de moda nu vor mai fi o insiruire de tinute, ci una de idei, realizate cu ajutorul animatiei, iar in productie va ajunge doar ceea ce efectiv se comanda in timpul prezentarii.
 
Predictiile domnului Buta (mai inocente, sau nu)
 
2018 –ordonarea sistemului intr-o noua formula, si prezentarea colectiilor in sezon
2019-disparitia oficiala a birourilor de tendinte, a caror activitate nu se mai justifica din cauza accentului pus pe individualitate dar si a schimbarilor dramatice si drastice ale societatii, imposibil de prevazut.
2020-revistele de moda trec complet in online.
2021- aparitia vedetelor virtuale: actori sau cantareti generati integral pe computer.
2022- aparitia designerilor virtuali.
2023-colectiile pot fi duplicate acasa cu ajutorul printerelor 3D.
2024-Saptamana Modei devine un eveniment global, comasand toate prezentarile din lume intr-o singura locatie.
2025-Zara decide sa angajeze designeri si sa isi creeze propriile colectii.
2026-aparitia primului Boutique Instant.
2027-se introduce Shazam-ul pentru haine.
2028-se organizeaza primul muzeu al modei romanesti.
2029-tehnologia este inserata integral in vestimentatie, datorita noilor materiale textile care se comporta ca niste ecrane de televizor.
2030- Anna Wintour decide sa se retraga din moda iar locul ei este luat de o clona. 

Leave a Comment