Cea mai simpla intrebare din lume este si cea mai complicata

Ce este moda?

 

Conform dictionarelor, moda in sensul cel mai larg desemneaza schimbarile frecvente survenite in ambient, dans, muzica, literatura etc.dar si in activitati si comportament, in functie de evolutia si variatiile gustului (de exemplu, azi gestul de a saruta mana femeilor este considerat demodat). In sens restrans, moda se refera indeosebi la costum si la anexele lui.

Improspatarea imaginii umane se face ca un joc, schimband cate ceva din aspectul cunoscut. Nu e vorba despre a modifica toata infatisarea, ceea ce ar duce la travestire, ci doar de a stimula vederea printr-un amanunt surprinzator, de a atrage atentia asupra altei parti a corpului decat de obicei, trezind alte asociatii si trairi. Departe de a fi o frivolitate vana, moda este un puternic elixir, ce ne ajuta sa traim mai intens clipa care trece si din care e facuta viata.

Definita ironic, moda este ceea ce se demodeaza (Jean Cocteau). Sau, altfel spus, ceea ce astazi ti se pare nou si viu, dupa ce trece un timp, devine obisnuit, invechit si merita schimbat. Moda cuprinde un sir continuu de experimente, lansate de cei mai prestigiosi creatori de imagine, care devin cunoscute de marele public si, daca raspund aspiratiilor majoritatii, sunt adoptate pe scara larga pentru ca, dupa o vreme, sa se banalizeze. Functioneaza ca un motor in trei timpi: inventare, raspandire, perimare.
 
Pentru a lansa mode si a sluji drept modele, inovatorii trebuie sa fie in vazul lumii, sa ocupe pozitii culturale privilegiate: in secolele trecute aristocratia atragea toate privirile la ceremoniile oficiale, apoi actorii de opera starneau admiratia publicului, urmati de stelele de cinematograf si de vedetele muzicii usoare, favorizate de trairile emotionale provocate de spectacole. Astazi exista doua locuri de expunere a experimentelor:  pe podiumurile prezentarilor de moda ale creatiilor designerilor (iar manechinele au ajuns la randul lor vedete) sau in virtual, pe siteuri, bloguri, profile de facebook si orice altceva ne va mai aduce viitorul.

Moda inseamna improspatare. Dar de unde sa mai inventezi ceva nou dupa atatea milenii in care oamenii s-au imbracat in fel si chip, incercand practic tot ce se putea incerca in asezarea pe trup a tesaturilor, blanurilor si podoabelor?

Cele mai multe surse de inspiratie se gasesc chiar in trecut, in istoria costumului, din care cate un element de mult uitat e scos la lumina, prezentat drept noutate si integrat ansamblului purtat astazi, pe care-l invioreaza. Majoritatea noutatilor senzationale ale modei nu sunt de fapt decat combinatii ale unor forme „retro”. Astfel, un tanar aminteste astazi de la prima privire de modul in care aratau barbatii de aceeasi varsta in orasele europene ale secolului al XV-lea, cu jachete scurte peste pantaloni pe picior si cizme, doar ca vesmintele nu sunt facute din aceleasi materiale. O femeie in rochie de seara, la Oscar, poate sa fie teleportata din anii ’40 fara probleme… 
Adevaratele noutati ale modei se datoreaza progreselor tehnice, realizarii unor tesaturi cu calitati inedite, cum au fost in secolul XX cele artificiale, apoi cele sintetice ori in prezent cele termoreglabile, care isi schimba culoarea sau chiar forma. Pe lista de asteptare mai avem materiale hi-tech care memoreaza datele fizice ale purtatorului si il avertizeaza daca se intampla o schimbare brusca cu sanatatea lui si materiale inspirate  de plasmele TV, dar atat de flexibile si usoare incat se pot croi haine din ele.

In momentul de fata, publicul s-a lamurit ca ceea ce se prezinta pe la Saptamanile Modei nu sunt modele de adoptat imediat de catre un om “obisnuit”, ci mai de graba experimentarea unor noi posibilitati compozitionale, activitate de cercetare, spectacol fantastic de anticipatie, destinat specialistilor. Pentru piata, ideile nou-lansate urmeaza sa fie transpuse in variante purtabile, intr-o cheie relaxata. S-a ajuns astfel la concluzia ca moda, asa cum era ea inteleasa acum cateva decenii, ca o improspatare ritmica, sezoniera a imaginii unui intreg segment al societatii, s-a sfarsit (Teri Agins, The End of Fashion si altele). 

Realitatea este ca noile sisteme de comunicare (TV, computer, mobil) au dus la raspandirea pe tot pamantul (globalizarea) unor modele vestimentare de grup, ca, de pilda, costumul clasic pentru conducatorii de state si membrii administratiei, ca si pentru oamenii de afaceri, sau blugi si geaca pentru tineretul studios. Denumirile curentelor actuale, simple chicminimalism sau clasic, caracterizeaza lipsa de stralucire si de varietate a imaginii umane curente. De altfel, noi, cei nascuti in ultimele decenii nici nu am apucat obiceiul de a imbraca haine de duminica sau de ceremonie, ci am fost crescuti doar in wash and wear, mergand la opera in blugi si tricou. 

De-a lungul timpului, dintre valurile mici ale modelor trecatoare s-au ales unele trasaturi mai persistente, care au modelat imaginea caracteristica a omului unei epoci, integrandu-l in expresia artistica a unui stil (cum au fost, de pilda, stilurile gotic, renascentist, baroc etc.), ce marcheaza arhitectura, precum si artele plastice si decorative. Dar, din 2000 incoace, cand lucrurile au devenit mult prea amestecate si ilogice, a existat o singura umbrela, branduita mare “eclectic”. O palarie generoasa sub care se pot comasa nu doar ideile saltarete ale designerilor, ci si felul in care noi, muritorii de rand, reinterpretam in cheia noastra personala ceea ce vine direct de pe podiumurile de prezentare. Devenim, la randul nostru, nu designeri cum gresit vad ca se vehiculeaza, ci stilisti cu puterea de a influenta la randul nostru nu doar alti consumatori de moda, ci chiar creatori de moda. 
In 2018 Moda nu pare sa mai aiba nimic de a face cu sistemul in care am crescut. Totul este guvernat de libertatea de a alege ce vrei, de a purta cum vrei, de a amesteca ce iti convine. Este o perioada frumoasa (libertatea este minunata, nu-i asa?), dar si periculoasa in acelasi timp pentru ca devine atat de usor sa cazi in extreme. Frumosul si uratul devin doua categorii intre care se pune un sanatos semn egal, se cauta si se cere individualitate, alternativele devin mainstream, iar mainstreamul devine nisa, Si totul se intampla de la o zi la alta. 
Deci, pana la urma, ce este Moda in 2018?
Un tool pentru pragmatici, o fantezie pentru visatori, o arma alba pentru femeile destepte si un dusman pentru cei refractari la schimbare.

Leave a Comment